Monday, December 8, 2008

かしい じんじゃ 

6/12/08 (Sabtu), kami pi melawat Kashii Shrine. Tempat nie dibina khas untuk Maharaja Chuai dan Ojin serta kpd Maharani Jingu... Kawasan nie sunyi & kite boleh merasakan suasana di zaman maharaja Jepun krn ia mengekalkan senibina zaman dulu....
Ini kat Torii besar... Terasa mcm di zaman dulu jer... Mcm cite 'Back To The Future'....
Cuaca hari tu mmg sejuk sbb baru lepas turun salji...
Kena melalui pagar utama yg dibina drp kayu besar ni dulu... Jom kite masuk... tgk ader samurai tak....
Kat dlm nie ader opis... tapi aku tgk depa semua berpakaian spt org zaman dulu2.... Risau gak takut kena serang ker.... Aku setakat silat pulut kuning tu bolehlah...
Banyak burung merpati kat atas bumbung tu... duk makan ais salji ker??....
Mmg klasik betul.... Ukiran kayunya mmg hebat...
Ini tugu peringatan utk para samurai & ninja....
Tempat basuh kaki pun ader...
Abah : Jangan minum air tu Kakak....
Bergambar dekat pokok tua yg berusia beribu2 tahun...
Tempat ni merupakan salah satu tempat bersejarah di Fukuoka nie...
Berlatarbelakangkan rumah utama yg dibina berkonsepkan gaya "Kashii-zukuri"...
Aku bergambar bersama dayang & gundik maharaja... Ampunkan patik tuanku... pinjam jap utk bergambor jer... hehehe...
Aku & Kakak bersama artifak bersejarah Jepun...
Senibina bangunan nie mmg unik.... merah menyala warnanya...
Sini selain drp makam, juga merupakan tempat depa duk jalankan acara2 tradisional...
Bingit sekejap tempat ni gara2 anak2 aku...
Pokok kat belakang aku nie pun dah berusia beribu2 tahun....
Kat sini ader kedai kopi lama..... tempat maharaja santap....
Ini meriam yg depa guna utk lawan tentera Mongolia suatu masa dulu...
Senibinanya sgt halus... tak menggunakan satu paku pun...
Bergambar di Torii putih yg kecil...
Mama pun nak bergambar jugak...
Mama : Eh! Banyaknya burung merpati kat atas tu Kakak...
Aku nak bergambar solo jap...
Kalo Maharani masih ader... tangkap leleh dia tgk aku nie...
Mau kutip hutang ka????...
Mcm pahlawan jaga pintu plak rasenya...
Kakak dah kesejukan nie...
Senyum pun dah lain mcm jer...
Termenung di tepi batu...
Pergi ronda kat taman dia plak...
Ada tasik semulajadi... banyak kura2 dlm tu...
Batu Bersurat pun ada... drp mana aku tak tau... tulisan dia dah tak brp nk nampak...
Bersama tinggalan autumn yg masih berbaki...
Sandarkan Pada Kenangan...
Udin : Abah nie apa? Singa betul ker....
Udin : Tolong... singa nie kenyit mata kat Udin la....
Tiba2 salji turun dgn agak kuat....
Kami bermandikan salji....
Jom balik la... sejuk nie... kesian kat anak2 aku...
Sejuk2 mcm nie, suka la Aqil kena peluk...
Pemandangan di Kashii Shrine...

Gendang besar untuk hiburan Maharaja...
Bumbung2 yg klasik & berseni halus ukirannya...
Ini tempat depa baling duit... then depa tepuk tgn tiga kali.... Mungkin sbb tangan sejuk kot...
Selamat tinggal autumn... Winter dah mai...

No comments: