Tuesday, December 2, 2008

FLEA MARKET IN HAKATA FUTO

29/11/08 (Sabtu), jiran aku Oota san minta aku tolong dia berniaga kat Flea Market di Hakata Futo sbb kebetulan kawan dia tak dpt tolong. Jadi aku setuju jer....
Nie first time aku berniaga kat Flea Market. Biasanyer duk pi beli barang jer... Flea Market merupakan tempat jual barangan terpakai sbb kat Jepun tak leh buang sembarangan. So depa jual lah murah2. Oota san bagi tau aku dia suke2 jer jual brg... bukan nak duit sgt...

Nie lah antara brg2 yg kami jual... Aku tgk benda mcm nie pun nak jual ker?.. Dia bawak mcm2 brg spt baldi, bekas air, sepit baju, kayu baseball, keyboard, wayar paip utk mesin basuh dan baju.

Masa mula2 susun barang2 dia nie, aku fikir ader ker org nak beli benda2 mcm nie?... Tapi sangkaan aku meleset. Mula2 tu, ader sorang org tua beli kayu baseball. Dia ckp nak pukul org yg buat kacau kat umah die... Ader org lain plak tu, beli baldi buruk.

Oota san jual barang2 dia 50 yen jer... Cuma baju antara 300 - 800 yen. Next time kalo dia bawak aku lagi... aku ingat nak jual baju t-shirt aku yg koyak kat ketiak..... mana tau ader yg nak beli.... Ini port aku & Oota san.... Boleh tahan gak banyak brg dia... sampai penuh satu kete. Kalo nk tahu, Oota san ni dulu sensei Bahasa Inggeris kat sekolah rendah... skrg dah pencen dah....
Tugas aku angkat brg dah selesai... Bab jual2 nie aku serah ler pd Oota san. Apa lagi... aku pi lah ronda2 kat kawasan nie... Tgk apa depa jual.. dan beli apa yg patut...
Giliran aku pulak jual barang.... Aku tgk Oota san nie jual brg slow sgt nak laku. Aku jual cepat sikit habis... beli satu free dua.... Last sekali bila kira untung dpt negatif... hehehe..

Sewa tapak kat sini mahal sikit 3000 yen... Bayar parking 700 yen. Upah aku 1000 yen.... Collection dpt baru 2000 yen... Berniaga start kul 10pg... Kul 2ptg aku suruh Oota san tutup kedai sbb aku nak balik umah lapor... Oota san ader bawak sushi utk aku. Tapi aku tak lalu nak makan... mmg halal.... Kat sini tmpt dia menarik dan selesa. Kebanyakan org yg dtg dari golongan atasan... so slow sikit lah bisnes. Sini merupakan port utk ke pulau di sekitar Jepun dan ke Korea. Kat belakang aku tu tmpt artis2 buat persembahan. Kebetulan hari tu ader artis terkenal dari Jepun iaitu Amuro buat persembahan.

Keje tak seberapa, tapi menular & bergambar jer yg lebih.... Hehehehe... Aku sebenar nyer takde lah minat sgt tapi sbb kesian tgk Oota san nie sorang2 angkat barang... Kesian kat Oota san... dlm masa berniaga kena ambik gambar aku la pulak....

Kat sini pun ader jual brg2 antik spt pedang samurai yg aku pegang nie.. Berbulu jer tauke kedai ni tgk aku duk main ngan pedang samurai dia... Bukannyer nk beli pun....
Nie geng baru aku... Tanaka san.. Dia berniaga baju2 sejuk. Antara banyak2 gerai yg jual baju sejuk, kat tmpt dia nie paling cantik & agak baru. Aku dah lama teringin nak beli baju sejuk yg berketul2 leh guna utk salji. Aku survey semua tmpt dlm 5000 yen. Kat sini dia jual 3000 yen jer.
Yg kelako nyer, dgn selamba aku mintak kurang 500 yen. Terkejut beruk dia dengor. Dia leh bagi 1500 yen jer. Aku tak nak, aku bla... Then 1 jam kemudian aku dtg balik mintak 800 yen. Aku bagi tau dia aku student takde duit. Last sekali dia bagi. Then terus kamcing... Budak2 lab aku ckp mmg teramat murah... Tak leh dpt harga cam tu... Hehehehehe....
Ini pemandangan sekitar Hakata Futoh... Lain kali aku nk mai lagi bawak ayang aku... janji tau!....
Damai kat sini....
Utk makluman, Flea Market kat sini bukan setiap minggu... tp berubah2 tempat... aku dah ada jadual dia...
Suasana di Flea Market...
Ader persembahan Gaban kat sini... Aku tgk lah kejap depa duk bertarung... Takut lama2 nnt aku plak yg pi bertarung!...

2 comments:

Anonymous said...

ok la tu sheikh..sambil menyelam minum air..hehe, tp memang cantik tempat tu.. ha jangan lupa janji nak bawak 'ayang' kang merajuk plak..

Sheikh & Family said...

ha.... berjanji mesti mau power pyer... br merasa 'mbujang' sekejap... hehehe..