Friday, March 27, 2009

UNZEN HOT SPRINGS & VOLCANO ERUPTION PARK, NAGASAKI - DAY 2

Kira2 sejam pjlnn maka, smpla kami di Unzen Hot Springs yg tletak di bhgn Shimabara... Hot Springs merupakn sumber air panas yg mgalir keluar drp muka Bumi hasil drp aktiviti pmanasan gunung berapi... kalo kat Msia setahu aku Kolam Air Panas kat Langkawi 2 la...
Berbatu2 sblm tiba kat kwsn nie, bau kuat sulfur dh menusuk ke dlm rongga hidung aku... mcm kentut telur bau dia daaa... org umah aku ingatkn, aku yg melepas... tgk org dulu la... aku kalo mau bg, bg lg power punye...
Oleh krn kandungan acid Unzen Hot Springs nie tinggi (pH2.0 -2.2), so ia amatla sesuai utk mrawat rheumatism, diabetes & pyakit kulit...
Kalo kat Jepun nie, depa panggil Onsen (hot springs)... bmula drp winter hingga ke spring, mandi kolam onsen mrupakn salah 1 akt wajib yg depa lakukan... patutla kulit org2 Jepun nie halus mulus...
Thn dpn leh aku mandi onsen plak... dh tahu dh apa khasiat dia... tunggguuu...
Tolong... aku kelemasan... mn awek Jepun?... mai uat CPR kat aku nie...
Faqihah ketawa dpt cium bau harum sulfur...
Bkepul2 stim dia naik... blh cecah 120 degree celcius... smp jln raya pun berasap tau...
Kenangan di Unzen Hot Springs bsama anak2 tsyg... Udin dh lena thidu sulfur...
Sblm btolak p tgk gunung berapi, aku singgah jap kat kedai souvenir nie... aku beli kek traditional Nagasaki... iaitu Kasutera aka Castella...
Kek nie mmg best... rs dia mcm bahulu manis... lembut & lembap sket... aku pilih perisa asli... ada gak perisa coklat & green tea... xsah kalo mai Nagasaki xbeli kek nie...
Volcano Eruption Park merupakn destinasi takhir Tour Nagasaki kami...
Blkg aku 2 ialah Mt Unzen... ia merupakn salah 1 gunung berapi aktif besar yg tdpt di Pulau Kyushu nie...
Kalo peratikn betul2, leh nmpak kepulan asap keluar drp gunung berapi tsbt yg pd mulanya aku ingatkn awan yg sdg bgerak...
Letusan tkini yg blaku adlh pd 3 Jun 1991 stlh hampir 200thn ia domain... dgn 43 org mati... tp tragedi tsbt dianggap plg tragis krn blaku sewaktu adanya sidang media kat kwsn pgunungan tsbt...
Depa mmg dh jangka akn blaku letupan gunung berapi... tp xsangka plak flow dia amat dashyat & lavanya cecah suhu 700 degree celcius!... sbb 2 kwsn nie dikekalkn... nk mnunjukkan situasi sbnr yg blaku...
Nie la tinggalan batu2 lava gunung berapi yg mjd tatapan pgunjung...
Kat Jepun nie mmg byk gunung berapi sbb ia tmasuk dlm Lingkaran Api Pasifik sama mcm Indonesia... syukur Msia aman sejahtera...
Anak2 aku lom paham erti pderitaan... depa sonok duk main ngan bunga North Pole nie...
Kalo nk tahu, nie bunga winter... tp ia masih mampu hidup bbrp bln wpun winter dh blalu... pas selesai solat magrib, kami brangkat pulang ke Fukuoka... kol 11mlm smp umah... masing2 penat tp sonok... terus tido...
Bila bgn esok pg, apa yg dicari dulu?... tentula ole2 drp Huis Ten Bosch nie... kini yg tinggal hanyala bekasnya yg chomeyl itu... Sayounara Nagasaki... ja mata...

7 comments:

yatie chomeyl said...

elleh abg sheikh kentut x mo ngaku kan? ekkeek <--ni solah cakap, tp dia guna nama yatie :p

Idayu said...

wah bestnyer jln2 crk mkn...kita pon nnti2 nk pgi nagasaki ler, mcm best jer..bnyknya tmpt menarik u all pgi

Anonymous said...

Salam..seronok yer p jalan2...liza takkan pak sheikh nak berendam sorang jer..bahaya tu..hehe..

Ummu Aqil said...

bestnye leh pi sana...

hubby kite pun cdg nak ke sana ...kata nyer nak balik kampung...dulu masa degree dia duk sana...cam tak sempat je...bz je nih...

liza said...

to yatie,
haah la.. akak rs mcm 2 gak.. malu nk ngaku la 2.. kih3..

to idayu,
mai la p... mmg byk tmpt menarik kat c2.. 2 pun ada yg kami xsempat..

to linda,
mn bole pak sheikh brendam sorang2.. berani dia.. hee..

to aishah,
o.. degree kat sna.. kalo nk mai, jemputla dtg umah...

Anonymous said...

wah mcm best jeee...mcm mana ni pi sana? stay kat nagasaki? blh guide skit tak????

sheikh said...

to Anonymous,
kami convoy 5 kete dr Fukuoka.. ada leader yg tunjukkan.. p sdiri xtau gak.. hehe