Tuesday, March 24, 2009

NAGASAKI HUIS TEN BOSCH - DAY 1

Pas selesai solat, kami btolak ke destinasi yg dtunggu2... Nagasaki Huis Ten Bosch... Rombongan nie tlh dimeriahkn oleh keluarga Sohiful (ketua pelancong), keluarga Hafizal, keluarga Leh , keluarga Solah & keluarga aku...
Nie kat main entrance... xsabar nk masuk dh...
Huis Ten Bosch 2 bmaksud 'House in the Forest'...
Smp2 jer kat dlm nie... seme mata tpegun... mulut tnganga... WOW!!!...
xsia2 byr beribu2 yen sorang nk masuk dlm nie...
Bila aku masuk jer cni... trasa spt aku berada di dunia yg lain... yer la, kat koen2 Jepun mn ada pmandangn mcm nie...
Dgn laluan pabblestone, kincir angin, bunga2 tulip bkembang mekar, canal... mmg bjaya sungguh depa mcipta suasana di Eropah di bumi sakura nie!...
xdpt tour Europe, tour Nagasaki pun jd la...
Nk sewa bot sambil tgk pemandangn pun blh...
Tmn nie diberi nama Kinderdijk... byk tmn2 bunga yg lain lg sbnrnya kat dlm nie...
Ms nie blangsungnya Tulip Festival... mcm2 warna tulip ada...
Anak2 aku semenya geram tgk tulip nie... nk pegang2 jer...
Bunga2 tulip nie diimport drp Holland...
Jd 'Mat Bunga' plak aku hr nie...
Tingat tulip tiruan kat umah mentua aku... mcm nie la rupanya...
Aku, Faqihah & sekebun tulip... tulip kuning, tulip ungu & tulip merah...
Tulip pink muda, tulip pink tua, tulip pink gelap... kn aku dh kata... mcm2 warna ada...
Aku tgh ambil bau tulip hitam...
Peminat bunga xbrp sihat hr nie... jln punya psl... ok jer...
Huis Ten Bosch nie mulai dibuka March 1992... Bgnn kat blkg 2, ANA JR Hotel...
Berkonsepkn tempat hiburan lama Eropah... tp dgn kemudahn tkini bteknologi Jepun...
Aqil main 'Tepuk Amai2'...
Model bunga tulip...
Angin kuat sgt... Kakak jd sejuk...
Faqihah : Kalo Kakak petik 1 blh x?...
Faqihah seronok dpt kenal bunga br...
Tempat nie merupakn antara tarikn utama ke Pulau kyushu...
Aku blatar blkgkn bgnn lama Belanda...
Kalo nk tahu, Belanda ada kaitan sejarah ngan Jepun... terutamanya Nagasaki... senibina bgnn kat Nagasaki sdiri pun ada pengaruh2 Belanda... malah, sesetgh pkataan Belanda pun digunapakai oleh org Nagasaki...
Sbb 2 Nagasaki digelar 'Bdr Exotic'...
Kat dlm nie ada 50 kedai & 40 restoran... selain drp hotel2, villa2, muzium2 & teater2...
Mmg tsgt luas... aku nk rehat jap... lenguh bjln...
Ank2 aku, kalo dh penat... mcm2 gaya leh kuar...
Bgnn2 dibina bdsrkn saiz sbnr bangunn2 asal di Belanda... nie br real...
Pahlawan Belanda dulu-kala...
Kat tapak aku bdiri nie, kalo mlm2 ada ptunjukan bunga api & acara tari-menari...
Amacam?... macho x aku nie?...
Pergh!... sungguh maskulin lelaki itu...
Masing2 dh letih time nie... jom kita naik basikal biru 2 plak...
Ker nk sewa kete nie?... byknya duit...
Aqil kesejukan ms nie... lokasi tmn nie mgadap Omura Bay... 2 yg angin kuat sgt...
Adik gmbira bkn kepalang... bila abg ajak bjln2...
Mcm x demam jer nie?...
Tulip gergasi...
Faqihah kat, nie kete kuda Cinderella... sama la 2...
Suka bkn main Faqihah... nasib baik x mintak aku beli...
Nie plak Teddy Bear Kingdom...
Udin kata, nie Winne the Pooh... samala 2 Udin...
Ada sape2 nampak Udin kat mn?...
AWAS!... kat blkg aku 2 coklat cair panas... ada strawberry best cicah nie...
Sbg pgemar coklat, aku borong sakan coklat2 yg ada kat cni... harga dia xmahal mn la...
Kakak tgu aku kat Chocolateria Cafe... xsbr nk mkn coklat Belanda...

Angsa pun byk kat cni... tp seme malu2 bila aku ajak bgmbr...
Nk gembirakn lg hati ank2 aku... aku ajak depa naik nie plak... siap xnk blk... nk main lg... kita blk hotel tido dulu... esk nk p jln lg... sape lambat, kena tgal...

7 comments:

yatie chomeyl said...

ala jelesnya dpt beli coklat. solah x nak belikan, dia cakap nanti Dr marah makan coklat byk2, berat naik...alasan je kan? huhuuhuhuh, nak cekelat sket leh? jgn bgtau incik hubby saya ok? ekekekek

Ajwin Ajeera said...

bestnyaaa..
jd speechless.
hehe

PINATBATE said...

Salam Liza..
kak Azla lah darling..ingat lg ker?
please call me kakpinat jer (Awin nak panggil makcik pinat pun boleh..)
Rahasiaaa...;D

RuHiL said...

waaa...! best gila gaban..! bunga tulip manyak nyeeeee... macam nak baring je atas tu ek..

Ajwin Ajeera said...

laa.
Ustazah Azla ke??
wahh..
rindunya kat ustazah!!
:D

Anonymous said...

to yatie,
ok2.. janji tau!... oppsss... vely2soli cayang... Udin dh habiskn dlu dh.. hehehe

to awin,
mmg best...

to pinatbate,
sy dh agak dh.. tp sy ttaip nm org lain plak... ecehceh...

to ruhil,
nasib baik xde tmpt nk baring.. kalo x, pose 2 dlu yg en. sheikh uat... heee..

to awin,
haah...

yatie chomeyl said...

akak, beza ume dgn sakura tu ada kat dlm blog ain --> http://ainkechik.blogspot.com/2009/03/umesakurasaishi-dan-hp-rosakku.html

try akak check sana for more details coz yatie pon x sure jugak.

ala..smp hati udin ngabiskan cekelat x tinggal kat makcik yatie die..huhuhuh