Monday, March 30, 2009

CHERRY BLOSSOMS aka SAKURA

Spring 09 mrupakn kali pertama aku menghayati Sakura dgn pancaindera aku sendiri... selama nie aku duk dengar & lihat mnerusi lagu2 & citer2 shj yg mmuji betapa indahnya Sakura nie...
Sakura bknlah bunga kebangsaan neg Jepun... tp ia amat bmakna dlm kehidupan & kbudayaan masyarakat bumi matahari terbit nie...
Sakura hanya bkembang selama bbrp hr shj pd setiap musim bunga... pd ms ia bkembang, masyarakat Jepun akan mraikan Hanami party (cherry blossom viewing) di bwh pohon2 sakura nie...
Mn2 koen yg ada Sakura, di situlah depa akan duk mcm bpicnic ngan family & rakan2 sambil mkn2 & sembang2... smp aku pun xde change nk duk gak... thn dpn aku nk p awal sket...
Sakura ngan 5 kelopak nie bg aku yg paling lawa... tambah2 lg kalo warnanya putih... bila kelopak dia gugur satu persatu (mcm bunga ros), daun dia mula kuar... ms 2, kureng seri la pokok nie... Sakura spesies nie plg byk kat Fukuoka...
Niela putik Sakura... nmpk gayanya esk dia kembang la nie...
Tetiba jer putik nie ada kat dhn besar... comel plak aku nmpk...
Ada byk jenis Sakura sbnrnya... yg nie jenis kelopak byk...
Kalo nk tahu, Sakura nie sejenis bunga yg xbbau...
Nie Sakura pink...
Kbykan pokok Sakura rendang & bsaiz besar... dhn dia hitam... sgt kontra ngan bunganya yg putih... nnt tgk aku bgaya ngan Sakura plak... tunggguuu...

2 comments:

Ummu Aqil said...

wah sana dah kembang sakuranyer...sini 2 ari lepas salji turun lagi...huhuhuhu sejuk kembali melanda...suhu kejap panas kejap sejuk buat kami sekeluarga batuk deman + selsema teruk....cobaaan...

k.liza said...

masih bsalji kat sne?.. ee.. sejuknyer.. matahari kat fukuoka dh mula terik.. tp masih dingin.. suka time skrg!..