Thursday, September 4, 2008

4-MONTH OLD BABY HEALTH CHECK

Pd. 3/9/08, kami pi Higashi Medical Centre. Kalo kat M'sia kite panggil Pusat Kesihatan utk suntikan bayi. Kat sini kena tunggu dpt surat dulu baru boleh bawak anak pi cucuk.
Gambar atas tu, surat yg kami dpt. Siap dgn waktu sekali iaitu 1pm - 2pm shj.
Aqil dah gelisah..... dengar kata nak kena cucuk....
Tangan pun dah berpeluh....
First step, kena register dulu... tgk tu, dia duk panggil name baby... kat sini, selagi tak dtg, selagi tu dia duk cari... hari nie semua baby yg 4 bulan shj dtg kul 1-2 pm... Mmg ramai sgt org... kami jer foreigner...
Dia org nie semua peramah... Jgn risau sbb ader borang dlm English.... Lepas dia panggil, kena pi bhg kaunseling... dia org akan tanyer ttg perkembangan anak...
Sementara nak tunggu nama kena panggil... ader disediakan tmpt utk budak2 main... Kakak duk main dgn anak Jepun...
Udin pun duk main sorang2...Kalo tak penat aku duk berlari sana-sini kejar dia...
Aku pulak, duk layan mesin nie.. self-service... Mesin blood pressure...
Aku duk tgk cara nak guna mesin nie... Aku duk perhati org Jepun guna.. Senang jer...
Itu aku punya tangan da....
Canggih betul....Siap ader graf.. Jadi tahu lah blood pressure kite ok ker tak...
Kat Jepun nie, BCG masa umur 4 bulan... BCG dia lain mcm sikit... tgk gambar tu, berbintik2 tangan kena cucuk... Mmg meraung... Nasib baik Aqil dah kena BCG masa lahir.. jadi tak yah kena dah..
Ini lah BCG Jepun...kalo nak tau org tu org Jepun, tgk kat lengan dia...
Lepas habis kaunseling, kena bukak baju dan tukar diaper... sbb nak kena timbang...diaorg nak accurate, jadi kalo terkencing ker... terberak ker.. kena tukar dulu...
Berapa punyer berat da....
Kepala pun nak kena ukur... dgn tinggi sekali.... Biasanya kite masa lahir jer...
Proses terakhir, kena jumpa Doktor... dia nak check lebih detail... Mcm pertandingan 'Bayi Sihat' pun ader... Alat kemaluan pun Dr. check sekali... Aku mulanya duk kat luar sbb ramai sgt org.. Tapi Dr. suruh aku masuk sbb wife aku nihongo wakarimasen (tak boleh ckp Jepun)... Aku dtg dgn confident... tapi aku ckp kat Dr... "nihongo wakarimasen"... Dr.dgn nurse bantai gelak... Ingat husband terer... rupanya 2x5 jer!!... nasib baik ader student nursing kat situ jadi translator...
Mmg puas hati... semua benda dia check dan dia terangkan... Siap tunjukkan graf samada baby ok or tak... Alhamdulillah semua ok...
Kalo nak kenal, yg pegang kakak tu... student nursing kat Kyushu University... nasib baik dia ader... dia yg jadi translator... dan tak lupa sorang lagi Asso. Prof dari Jabatan Genetik Eng. yg kebetulan ader kat sini... duk tolong aku jugok...
Ini buku kesihatan... Jadi next time bila dtg kena bawak buku nie...

1 comment:

RuHiL said...

waaa.. takut plak tgk bcg jepun..!