Sunday, August 17, 2008

GRAPE PICKING IN KURUME

16/08/08 (Sabtu), kami pi ke Kurume utk Budo (Grape) Picking.
Kawasan ini mmg terkenal dgn fruits picking. Perjalanan ke sini agak mencabar sikit sbb hujan agak lebat. Tapi, berkat kesabaran utk picking grape punya pasal, kami redah dan tunggu smp hujan berhenti (dlm 2 jam).
Buah2 yg terdapat di sini mengikut musim iaitu nashi (epal hijau), momo (peach) dan strawberry. Kami lebih suka makan anggur. Pihak ladang sediakan 3 jenis anggur utk dirasai dahulu. Rasanya bukan setakat rasa lagi, aku dah makan smp kenyang!!....

Udin makan sehingga menjilat jari.... Beshhhh!!!

Aku dgn Sohiful duk perhati Udin & Sumayah makan penuh berselera.

Ada tiga jenis anggur kat sini. Yg paling sedap, warna maroon tu. Kedua yg warna hijau. Yg black tu masam-masam manis sikit.
Bestnyer.... Mmg fresh dari pokok. Rugi kalo tak picking...
Tgk tu..... org yg dah kenyang!....
Tak pernah lagi aku tgk si Udin nie makan banyak mcm nie... free agaknyer...

Nie lah ladang anggur...
Semua buah nie ready utk dipicking...
Nampak tak masih hujan lagi?... Tapi , semangat KAMIKAZE telah tertanam dijiwa kami!!.
Operasi picking dah bermula... Mcm biasa, aku org pertama pi belasah... Yg lain segan2 sbb hujan. Tapi akhirnya depa tak tahan tgk aku duk belasah...
Pergh... mmg best lah...
Yg nie totemo oiishi (paling lazat). Aku rasa nie kacukan...
Aku dah tak leh tahan dah!! Belasah kat sini jugok...
Jenis nie, aku sorang jer yg picking. Depa tak suke...

Inilah model kat ladang buah anggur nie...

Kalo nak tahu, punyalah excited..... smp aku terbawa balik gunting nie kat umah!!!..

Lain mcm jer pegang buah anggur tu!!...

Inilah hasilnyer... Org lain susah2 tanam, aku mai sini picking jer...

Semua sekali 1.135 kg bersamaan dgn 1100 yen.

Ini pemandangan di sekitar ladang di Kurume. Kondo yasumi wa nashii no fa-mu e ikimasu. (Cuti yg berikutnya kami cadang nak pi ladang epal hijau pulok).

1 comment:

Anonymous said...

Salam..busy ker??..Kami di Bradford ni nak ucapkan Selamat Berpuasa...