Thursday, November 13, 2008

OHORI PARK

Selepas selesai menyaksikan persembahan kebudayaan di Meinohama, kami singgah sebentar di Ohori Park. Taman ini merupakan salah satu taman tasik yg terbesar di Jepun... Tempat nie juga sesuai utk beriadah dan menyaksikan keindahan alam....
Berlatarbelakangkan monumen manusia.... ibu & anak....
Kat sini pun ada taman tradisional Jepun...
Sama.... tapi tak serupa....
Kalo lalu ikut jambatan batu ni.... boleh sampai ke seberang sana... leh lenguh kaki den...
Taman ni, jaraknya dekat jer dgn pusat bandar Fukuoka, Tenjin...
Mai abah peluk kuat2... sejuk nie...
Nak makan kat restoren ni tak boleh... bergambar je la yg boleh...
Senja2 macam ni, masih ramai yg berjogging dan berjalan kaki... aku dah kesejukan... tapi, control jer...
Circling tasik ni dianggarkan hampir 2km... lain kali dtg lg siang2... boleh aku pusing satu tasik nie... berjogging....
Faqihah : Senyum mcm nie ker abah??.....
Kakak dah penat... lepak2 dulu la.... hirup udara segar....
Kalo dtg masa spring.... mcm2 jenis bunga ada kat sini... skrg ni, seme dh nak layu...
Faqihah : Kakak ambik sekuntum boleh tak??...
Aik.... muda2 pun dah sakit lutut ker???....
Kenangan di jambatan batu....
Pagoda merah tu... aku belum jelajah lg... tunggu ketibaan aku ke sana dgn pakaian samurai...
Ini trek utk org2 berjogging & berjalan kaki... mcm2 gmbr kartun ader...
Batu & air...... elemen yg biasa ada dlm taman tradisional Jepun...
Gambar pagoda ni lg... seperti mengundang aku ke sana jer nie...... tunggu...

Pokok tua yg dimamah usia jadi penyeri taman ini... terharu aku...
Pokok botak yg tumpang sekaki jadi penyeri..... geli hati aku...
Pokok palma yg tersgt la tingginye..... mengalahkan pokok kelapa kat Msia...


Pemandangan tasik..... ada ikan koi Jepun yg besar2 dlm nie...
Bila senja menjelang... aku pun nak pulang....
Taman nie juga merupakan habitat bg burung2 liar yg jarang kita jumpa... mungkin aku dtg pd musim yg silap... jadi, takde seekor pun yg aku jumpa...
Ikan koi Jepun berenang berkawan2 di dalam tasik....
Antara spesies bunga yg masih tinggal utk tatapan pengunjung.... biarpun musim luruh dah di penghujung..... sajak org2 Arab lama..... eh! ada musim luruh ker kat negara Arab?...

No comments: