Wednesday, November 5, 2008

2008 SAGA INTERNATIONAL BALLOON FIESTA

2/11/08 (Ahad), jam 8pg kami bertolak ke Saga utk tgk International Hot Air Balloon Fiesta yg. diadakan setiap tahun. Perjalanan lebih kurang 60 km. Tapi sbb jln ke Saga sesak, kami tiba dlm kul 10pg. Parking mmg susah, jadi kena menapak dlm 20 minit. Org dari seluruh pelusuk Jepun nie mai sini... Kami balik kul 6 ptg..
Posing depan pintu gerbang utama...
Kat sini kami terserempak dgn warga Msia dari Nagasaki & Yamaguchi. Depa mai sini lagi awal, dlm kul 5pagi sbb show pagi start kul 9pg. Tapi, kalo sebelah petang plak, show start kul 4...
Ini acara "Balloon Fantasia" sesuai utk kanak2... Mcm2 karektor kartun ada... Tapi, Ultraman takde plak aku nampak...

Ini tempat kami lepak... Depan Sungai Kasegawa... Belon atas kepala jer tu.. Mmg panas gak bila lalu.... Name pun belon panas...
Aku & belon tak dpt dipisahkan.... Kalo masa kanak2 dulu, suke main belon kecik. Tapi bila besar dah nie, suke main belon yg besar2.... Hehehe... Sajak apa nie???...
Hidup nie umpama belon udara panas... Bila di atas, ia disanjung & menjadi perhatian ramai tapi bila di bawah... takde saper lagi nak pandang... Bermadah lah pulok..
Depa semua kelam kabut jer tgk belon.... Aku relax jer... sbb belon tu banyak, bukan nyer satu jer...
Relax2 pun.... rupanya gambar aku yg paling byk!!! kalah anak2 aku...

Kakak mmg suke tgk belon....

Disebabkan terlalu seronok tgk belon panas, si Udin nyaris2 hilang... nasib baik org Jepun hantar balik...
Aqil pun suka tgk belon besar..... Kadang2 tu, Aqil suke buat belon dgn air liur... Hehehe

Kami dah terlepas pertunjukan belon panas utk sebelah pg... so kena tunggu yg petang punyer...

Sementara menunggu pertunjukan bermula, kami ronda2 kat tapak karnival... mcm2 ada...
Ada jumpa patung besar yg comel.... Siap dpt cenderahati lagi...
Ada pondok2 khas spt tempat cari @ kutip budak2 hilang, nursing room, bilik info dan mcm2 lg...
Pergh... Aku dah lame tak naik motor sejak mai sini... Kalo dpt bawak balik motor, gempaq gak...
Posing lebih2 pun takper... org tak marah.... Tapi tak leh lebih2 sgt.. Ini kenderaan utk org2 cacat... org yg tak cacat, masa2 ni ler kalo nak try pun....
Motosikal utk 'org yg tak cukup inci'....
Posing jer la... nak beli belum mampu.... nie kete idaman Hafizal... Odyssey Baru (Absolute)... Design dia mmg sporty, tapi bagi aku tak cukup besar sbb aku dah biasa pakai MPV.... Nasihat dr aku, "Kalo nak cari MPV, biar betul2 selesa sbb kite nak pakai dlm 7-10 thn... Nanti bil ahli keluarga pun meningkat..." Harga dia dlm 3 juta yen. Lebih kurang dekat RM100,000 kalo beli baru...
Bawak motosikal mcm ni ke UTM baru betul... baru ada gaya.... Tapi minyak cair ler....

Udin dgn berlatarbelakangkan keretapi Jepun....
Antara gambar belon2 panas ala2 pro gitu.... satu...
dua....
tiga...
empat....
Ooo... byk lagi rupanyer.....
Mcm2 warna ader....
Sungguh mengasyikkan.... mcm budak2 jer aku tgk depa semua... seronok sakan... aku relax jer.... Tapi bila belon tu jatuh ke bawah, aku org pertama pi kejar...
Kalau baca kat website dia, ada mcm2 jenis acara belon udara panas ni. Salah satu acara pertandingan ialah "Pilot", di mana perlu menjatuhkan penanda ke arah pusat sasaran (Warna putih dlm gmbr atas) .
Penanda yg paling dekat dengan pusat sasaran mendapat 1000 markah. Penerbangan belon panas bermula sejauh 5 km dari pusat sasaran (tempat kami tengok ni la). -ihsan Hafizal
Selain tu, boleh naik heli... 10ribu yen (RM300) utk 3 minit... tahun depan la kot... merempit pun boleh....
Ramai sungguh penonton yg datang tgk pertunjukan tu... mentang2la free....
Gambar ni plak aku amik secara tak sengaja... belon yg tersasar dr laluan yg sepatutnya... sbb kurang angin... habis org lintang-pukang lari.... aku pun apa lagi... posing la...
Ni gambar waktu malam....

No comments: