Friday, September 19, 2008

CHOCOLATE CHIPS COOKIES

Sempena nak menyambut Hari Raya nie, kami ambik kesempatan utk mencuba kuih raya pertama buatan kami iaitu Biskut Coklat Cips.... Ranggup.... Tunggu kuih raya yg seterusnya dari kami....

Thursday, September 11, 2008

MY DAUGHTER`S BIRTHDAY


10/09/08 (Rabu), genaplah 4thn puteri sulung kami, Faqihah. Selepas buke pose, kami buat sambutan secara sederhana. Kalo kat Msia, takde lah kami nak buat kek nie, beli jer. Kat sini terpaksalah sbb kakak nak sgt...
Mmg berbaloi... Tapi rumit nak siapkan. Bhg. krim tu yg payah nyer... sbb nak dpt bhn yg halal pun susah...
Kakak suka sgt dpt jugak kek...
Happy birthday 2 u... happy birthday 2 kakak....
Semoga menjadi anak yg baik dan taat kpd Allah.
Berjaya jugak kami tunaikan harapan anak kami... Kakak happy sgt...
Apalagi kakak, potonglah kek tu... Abah dah tak sabar nak makan...
Udin lagi tak sabar tu...
Mmg berselera mkn tu... smp tak nampak org dah...
Ini bhg dlm die.. Perisa coklat... Wow bestnyer....
Adik Aqil pun nak mkn... tak leh lagi... kena tunggu besar sikit....

Tuesday, September 9, 2008

ROBOSQUARE

Pd. 7/9/08 (Ahad), kami telah pi RoboSquare selepas pi Fukuoka Tower. Kebetulan masa tu diadakan 'Pertandingan Robot' dan ader banyak pameran robot kat sini. Kalo nak kenal, jom... Redah jerrr....
Kalo nak kenal yg mengapit kami nie name die "Robot Berdiri Tak Sama Tinggi"
Yg sebelah kanan nie "Robot Pakai Gaun"
Yg nie "Robot Gaban"
Yg nie tak kan tak kenal kot.... Ini "Robot Transduser" adik ipar Transformer
Yg comel depan nie bukan robot... Anak aku da..... Yg belakang tu baru robot... Org panggil "Robot Kikilala"
Udin : Alamak robot apa tu??....
Itu sajer lah robot yg sempat aku ambik gambar... yg lain tu pi outstation...
Ini 'Pertandingan Robot'... Sebenarnya tak leh ambik gambar waktu pertandingan... sbb flash nie mengganggu pandangan mata robot... Sorry ler... Dia org semua ambik video cam... Aku jer dgn muka selamba... Padan muko kena marah...
Kalo nak tahu mmg banyak penyertaan termasuk dari Kyushu University. Setiap robot nie kena pusing litar nie sebanyak 2 pusingan dan akan berhenti sendiri bila smp di garisan penamat... Markah diberi berdasarkan masa terpantas dan jugak robot yang berhenti tepat pada garisan penamat.... Mmg canggih...

Monday, September 8, 2008

POPULAR BLOG 2008 AWARD

Award blog popular nie diterima dari Linda & Ujang (Bradford).... Terima kasih banyak2 kerana sudi bagi award nie... Tak sangka pulak dpt award blog paling popular tahun nie... Harap2 tahun depan dpt lagi..... Tak lupa jugak pd peminat semua yg terus memberi sokongan... Arigato....Terimalah pantun dari kami...

Dari jauh kami merantau,

Negara Jepun jadi pilihan,

Tak sangka dapat award 'Blog Popular' gitu,

TETAP BERSINAR SELAMA RAMADHAN...

Lepas nie kalo ader apa2 hadiah nak bagi tu.... kecik tapak tangan... pulau jepun nie kami tadahkan....

Sunday, September 7, 2008

FUKUOKA TOWER

7/9/08 (Ahad), kami telah melawat Fukuoka Tower, lebih kurang mcm KLCCla.... Kalo nak tahu info ttg tower nie... jom.... Fukuoka Tower ini telah direka dengan tahap ketahanan gempa bumi 7 Skala Ritcher. Setakat ini, rekod gegaran gempa bumi yang paling dashyat dicatatkan di Fukuoka ni adalah 6 Skala Ritcher. Fukuoka Tower turut direka utk ketahanan angin sehingga 63m/s. Tapi, angin yg paling kuat dicatatkan di Fukuoka setakat ini hanyalah 49m/s.
Though the above ground weight of Fukuoka Tower is 3,500 tons, the underground weight is 25,000 tons. The bottom heavy construction provides stability.
With a triangular cross-section, Fukuoka Tower is covered with 8000 half mirrors. Sebab 2, nama samarannya "Mirror Sail".
From the observation deck 123m above the ground, kita boleh enjoy a 360 degree panaromic view of Fukuoka City, Hakata Bay and the Sefuri Mountains.
Fukuoka Tower is 234m high, menjadikan ia the tallest seaside tower in Japan. Ia juga menjadi simbol kepada Fukuoka City.
Completed : March 1989 - Construction Period : 14 months - Construction Cost : 6 billion yen Designer : Nikken Sekkei - Dynamic Damper (about 30t) (absorbs building sway)

WELCOME TO FUKUOKA TOWER

Angin kat sini agak kuat berbanding dgn tempat lain... sekali angin bertiup, rasa mcm nak melayang pun ader.... sbb dekat tepi pantai...
Depan pintu masuk... dah tak sabar nak tgk....
Nampak tak jam kul 2 ptg?.... wpun bulan pose, jln tetap jln. Lagipun, hari nie makan free... giliran negara Arab jamu makan....
Kalo tgk kat kaunter 2, bayaran utk dewasa 800 yen dan kanak2 200 yen... tapi sbb aku nie foreigner, dpt diskaun 650 yen dan anak2 aku free, sbb bawah 4 tahun...
Kalo nak adakan majlis resepsi dlm tower ni pun boleh...
Ini dah smp kat aras 5 (ketinggian 123m) utk tgk permandangan indah...
Nampak teleskop tu?... kena letak 100 yen baru leh tgk...
Kakak gayat ker gayut tu??...
Dah mula seronok la tu....
Baik punyer.... mmg line clear.... smp Bradford pun boleh nampak... Lepas nie aku ingat nak tgk anak bulan Syawal la...jadi tunggu pengumuman aku bila nak raya....
Boleh tgk 360 darjah....
Ini apa punya mesin da... dlm tu ada kertas jer...
Kertas dlm mesin tu, diaorg letak kat sini... mungkin ader perkataan2 yg indah... atau tilik nasib kot....
Kalo nak tau, sini siap ader pemandu pelancong yg tolong bawak kite naik lift dan explain ttg tower nie.... jgn risau, dia explain dlm English....

PANORAMIC VIEW FROM FUKUOKA TOWER

Ini Marizon.. lebih kurang mcm jeti...
Pemandangan indah Fukuoka City




Kat sini mmg banyak pantai....
Ini bangunan Japan Airlines (JAL).. Belakang tu Fukuoka Yahoo Japan Dome... Nanti kami nak pi sana.... mmg sgt unik dan moden reka bentuknya....