Tuesday, October 7, 2008

MALAYSIAN OPEN HOUSE 2008

5/10/08 (Ahad), kami warga Msia di Fukuoka telah mengadakan open house sempena Aidilfitri di Kyushu University Koryu Kaikan (International House). Majlis bermula jam 11 pagi dan berakhir pd jam 3.30 ptg.
Atas (Dari kiri) : Muhaimin, Amir, Izat, Shahmim, Farhan, Fahmi, Afham, Shahrul
Tengah (Dari kiri) : Sheikh, Nuruddin, Sumaiyah, Sohiful, Hafizal, Wani, Danish, Salleh, Anak abg Zainuri, Zainuri, Anak Abg Zainuri
Bawah (Dari Kiri) : Hafizuddin, Diana, Nurain, Faqihah, Hazliza, Aqil, Aishah, Asma', Alya, Sofiah, Syaza, Nura, Yatie, Aqil, Hajar, A'thiqah.

Inilah family kami


Ini family Sohiful


Ini family Hafizal


Ini bapak2 budak dgn anak2

Ini anak sulung 3 keturunan
Kalo bertemu depa nie... mmg hura hara jadi nyer...
Tak lengkap hari raya kalo takde duit raya... Dpt jugak akhirnya duit raya Jepun...
Bukan main seronok budak2 dpt duit raya...
Udin tak sabar dah... terus jer bukak. Manelah tau kan, kalo takde isi... leh tukar...
Masing2 puas hati dgn duit raya... Walaupun takdelah sebesar mane, tapi ia ttp menjadi kenangan
Faqihah : Duit raya nie kakak nak beli mainan
Raya sakan nampak....

Aqil dah terlena
Meriah sungguh menjamu hidangan sambil mendengar lagu raya....
Kaum Hawa duk makan ker... duk gossip...
Semua dah kekenyangan.. dah masuk berapa round dah...
Lepas selesai makan, faham2 jer lah... kena kemas balik spt asal. Kalo mcm nie punya gaya cuci... takleh cari mkn org kat Bradford dgn Glasgow....
Kalo dewan nie tak bersih spt asal, lepas nie tak leh sewa dah dan silap2 kena marah dgn org Jepun... Jadi kena pastikan semuanya elok...
Ini antara menu2.... keje dilakukan secara gotong royong... semua org diberikan tugasan...
Mmg menyelerakan... siap boleh bungkus lagi.... sebab banyak sgt...
Tugasan aku ialah buat kuah kacang... First time bagi kau buat kuah kacang nie.... Kalo kat Kajang order jer kat Sate Kajang Samuri... Tapi nasib baik jadi dan habis....



Ini tetamu khas yg kami jemput. Family nie tinggal di Fukuoka. Kak Puzi nie keje dgn UN, suami nyer iaitu Abg Nuri, dan 2 org anak yg belajar kat International School.
Tetamu lain iaitu gambar atas Pak Andy from Indonesia (Presiden KUMSA - Islam Fukuoka), gambar bawah (dari kiri) iaitu Wahid (Jepun Muslim) and Wei Lun (satu-satunyer Cina Msia) pelajar Master from UTAR.

Saturday, October 4, 2008

'DUIT RAYA' FROM HAFIZAL

4/10/08 (Sabtu), kami pi beraya umah Hafizal. Nie lah duit raya yg kami dpt... Dlm yen lagi... Doomo Arigatoo Gozaimasu....

Friday, October 3, 2008

SATU HARI DI HARI RAYA

Selepas solat Aidilfitri, kami buat open house. Semua warga Msia hadir, kecuali ader budak2 undergraduate yg ader kuliah.
First time bagi kami beraya di perantauan...
Konsep tahun nie purple....
Budak2 mmg suke lah raya nie...
Kakak posing kan main lagi yer...
Tahun nie tak dpt ler duit raya banyak....

Kakak terkenang kg halaman....
Inilah wajah kesayangan hamba....
Udin bertakbir raya....
Aqil tak faham lagi raya....

Ruqaiyah nie anak Wahid... warga Jepun yg peluk Islam.. Sebaya dgn Faqihah...
Inilah antara anak2 warga Msia...
Sumimasen.... Udin pun nak ambik gambar dgn Ruqaiyah....

Ini family Hafizal dgn konsep biru muda....
Ini family Abg Zainuri... duk kat kawasan Ito... lebih kurang 1 jam dari sini... Tapi solat Aidilfitri kat kawasan kami jer yg buat... Family nie baru sebulan lebih sampai...
Kalo nak tau... ader sorang warga Thailand kebetulan smp hari nie... Namenya Zainun.. dia dtg dgn abg dia. Dia dari Betong, Selatan Thailand.. Boleh sikit2 cakap Melayu.. Kesian tgk takde saper2. Jadi kami jemput ke rumah.. kebetulan terjumpa kat depan umah...
Yg mcm imam besar tu, name dia Wahid (warga Jepun yg peluk Islam). Sebelah dia tu Sobri, abg kpd Zainun warga Thailand...

MY SPECIAL MEALS FOR EID UL-FITR

Jom kite tgk menu kami. Inilah hidangan kuih raya beraneka jenis. Diisi dlm balang yg kami beli di Nitori...
Ini paling best... Kek Cheese Aiskrim Blueberry. Tapi kena sentiasa letak dlm peti sejuk.. Kalo nak makan baru ambik...
Ini Kek Batik Terengganu....
Kalo nak tau, ini Laksa Pahang (kuah masak). Lebih kurang mcm Laksa Johor. First time aku buat... Sbb rindu sgt lama tak makan... Jadi terpaksalah masak sendiri... Yg penting, sodap dan habis...
Ini Lomang dan Rendang Daging
Pulut dgn Serunding Ayam. Nak tau saper tetamu yg dtg ke umah kami??... tungguuuu...

EID UL-FITR PRAYER

1/10/08 (Rabu), umat Islam di Japan menyambut Hari Raya. Biasanya, raya kat sini merujuk kpd negara Msia. Jadi, aku merupakan org penting utk bagi tau diaorg bila hari raya.
Solat raya tahun nie diadakan di Koryu Kaikan (Dewan International House). Imam besar ialah Brother Said dari Egypt. Aku rasa, ada dlm 200 lebih jugak umat Islam yg hadir. Solat Aidilfitri ni dibuat kat kawasan Fukuoka ni shj. Tu sbb ramai org dtg... Selepas solat, masing2 bawak makanan sendiri utk dibagikan kpd semua org... Yg paling menjadi tumpuan ialah masakan Bangla yg disediakan oleh Businessman...